I 1976 blev ”Den danske støttekomité for Ghassan Kanafanis Kulturfond” stiftet af danske læger, pædagoger og venner af Anni Kanafani - heriblandt Svend og Karen Holm Nielsen, Sigurd Mikkelsen og Vagn Andersen. Formålet var at yde konkret og direkte humanitær hjælp til de palæstinensiske flygtninge i Libanon, dels i form af støtte til drift af børnehaver, dels til indkøb af medicin i forbindelse med udsendelse af frivillige læger til klinikker i flygtningelejrene.

Sidstnævnte aktivitet ophørte gradvist, da det efterhånden blev sværere og sværere at rekruttere frivillige læger. Støttekomiteen fokuserede herefter på den økonomiske støtte til GKCF’s børnehaver, rehabiliteringscentre, biblioteker og øvrige pædagogiske projekter. I 2017 skiftede støttekomitéen navn til Foreningen til Støtte for Kanafanis Børnefond. Foreningen har i ca. 75 medlemmer, og formålet er forblevet det samme. Fordi vi ved, at de indsamlede midler bruges direkte, konkret og perspektivrigt i det vigtige arbejde for palæstinensiske børn og unge.